Sélectionner une page

Diving into second language learning and teaching with Rosamond Mitchell

par 09-01-2020Entretiens, Immersion et échanges linguistiques, Podcast0 commentaires

Connecting research and practice, as well as research on immersion and study abroad programs have been Professor Mitchell’s (University of Southampton) main focus for years. In this podcast, she explains the challenges that learners may meet in different kinds of immersion programs and discusses research in teaching practice.

By Anita Thomas

Is immersion the best way to learn a language?
In this podcast, Rosamond Mitchell offers a nuanced answer to this question by reminding us of the many challenges to developing language during a stay abroad: aspects such as careful and strategic preparation, support during the stay, motivation to learn the language and opportunities to socialize with peers are just a few mentioned. She also provides a few suggestions on how to use immersive approaches in language classrooms and emphasizes the potential of IT resources for creating innovative multilingual exchanges.

Challenges in connecting second language acquisition research and second language teaching.
Rosamond Mitchell tackles the tension between teachers’ individual situations and researchers’ tendencies to generalize results which might not be applicable to all contexts. Listen to the full podcast to learn more about her perspectives on second language learning and teaching.

Podcast n°3: Rosamond Mitchell (University of Southampton)

References
Rosamond Mitchell’s profile
Link to the LANGSNAP study abroad project
The OASIS database (Open Accessible Summaries In Language Studies), including many studies summarized in an accessible speech

0 commentaires

Soumettre un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

*

code

Ces articles pourraient vous intéresser

Les activités d’échange linguistique pour les élèves : quel impact sur les apprenant·e·s ?

Les activités d’échange linguistique pour les élèves : quel impact sur les apprenant·e·s ?

Les activités d’échange constituent une possibilité de compenser les désavantages de l’enseignement traditionnel des langues étrangères; du moins c’est ce que présument de nombreux acteur-trice-s qui participent au débat sur les langues étrangères. Aspect naturel et utilisation plus intensive de la langue, rencontre avec l’humain au lieu du manuel d’enseignement et des exercices en classe sont tout autant d’atouts qui, selon certain-e-s, permettraient de motiver les apprenant-e-s et exerceraient des effets plus bénéfiques et […]

lire plus
À quoi ça sert de célébrer la diversité linguistique ? [Entretien]

À quoi ça sert de célébrer la diversité linguistique ? [Entretien]

Le 26 septembre, l’Europe célèbre sa diversité linguistique à l’occasion de la 20e Journée européenne des langues. Si l’événement existe depuis 20 ans, les débats sur la manière gérer la diversité linguistique au sein du projet politique européen ont lieu depuis plus longtemps. Ces débats ont eu un impact considérable sur les manières de concevoir l’enseignement des langues étrangères aujourd’hui. Rencontre avec Zorana Sokolovska (@Uni Fribourg et HEP Lucerne) qui en parle dans son livre paru tout récemment.

lire plus
Share This